در مقاله قبل مفاهیم پایه‌ای و تعریفی از موتورهای بازی را بیان کردیم.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]مقاله مفاهیم پایه‌ای موتورهای بازی – گیم اِنجین را بخوانید.[/box]

در این مقاله موتورهای بازی را از لحاظ پیاده سازی و کار با آن‌ها به سه دسته تقسیم می‌کنیم و هر یک را به مختصر توضیح میدهیم. 

موتورهای سطح پایین:

این دسته از موتورها به موتورهای سطح پایین معروفند. در این دسته از اِنجین‌ها، برنامه‌نویس باید قسمت بسیار زیادی از کد‌های بازی‌ای که طراحی و نوشته می‌شود را خودش دستی برنامه‌نویسی کند.

با وجود سختی‌هایی که در این مدل از موتورها وجود دارد و پیچیدگی‌هایی که دارد، هنوز هم تعداد زیادی از طراحان بازی کامپوتری و برنامه‌نویسان شرکت‌ها ترجیح می‌دهند تا برای کارهای خود بیشتر برنامه‌نویسی انجام دهند.

با استفاده از نرم افزارهای زیر، برنامه نویسان می‌توانند، بازیای که نوشتند را تغییر دهند:

  • XNA،
  • DirectX،
  • Open GL
  • SDL‌هاي ویندوز و لینوکس

به این دسته از موتورها، Roll your own game engines گفته می‌شود. به این معنی که برنامه‌نویس کل نقش طراحی و پیاده سازی بازی را برعهده دارد.

موتورهای سطح میانی:

در این دسته از موتورهای بازی، امکاناتی را برای کاربران فراهم می‌کند. همین امکانات باعث می‌شود تا کاربران به نسبت دسته قبل نیاز به نوشتن برنامه و کد بازی نداشته باشند. در واقع مجموعه کتابخانه‌ها و ابزار‌هایی از قبل طراحی شده وجود دارد که کاربر می‌تواند با استفاده از آن‌ها، در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی بالایی را داشته باشد.

یکی از نقاط ضعف این روش این است که کاربر شاید در مواردی نتواند هر آنچه که در ذهن خود دارد را پیاده‌سازی کند. به معنای دیگر ممکن است ابزار‌های از پیش نوشته شده، تعدادی از نیازهای کاربر را مرتفع نسازد.

اما یکی از نقات قوت این دسته این است که بر روی هر کدام از ابزارهای از پیش نوشته شده، یک تیم چندین نفره فعالیت داشتند و به تعداد زیادی از این مجموعه‌ها استفاده شده است و آزمایش خودشان را نشان دادند.

پس قطعا باگ‌های کمتری خواهند داشت و نیز کیفیت محصول نهایی در مجموع بالاتر خواهد رفت.

با این اوصاف تعداد زیادی از شرکت‌های فعال در این حوزه از موتورهای بازی سازی موجود در این سطح استفاده می‌کنند.

رندر کردن و توصیف خصوصیات فیزیکی محیط بازی از جمله اعمالی است که در موتورهای بازی این دسته قابل استفاده است.

به این دسته از موتورها، Mostly ready game engines  گویند. زیرا تا حدودی کدهای از قبل آماده وجود دارد و میزان برنامه نویسی آن به نسبت دسته قبلی کمتر است.

موتورهای سطح بالا:

دسته سوم و دسته آخر از موتورهای بازی، موتورهای سطح بالا هستند. همانطور که از نام این دسته مشخص است، موتورهایی است که به زبان آدمیزاد نزدیک‌تر است و به اصطلاح سطح بالا در نظر گرفته می‌شود.

در این دسته از موتورهای بازی، کاربر و طراح تنها کافی است از مجموعه ابزارهای آماده‌ای که در دست دارد بازی و ایده‌ای که در ذهن دارد را عملیاتی کند.

در واقع در محیطی تنها با کسیدن و رها کردن و عملیاتی ساده می‌تواند متناسب با نیاز خود، طرح خود را بسازد.

وجود چنین قابلیت خوبی، کار و هزینه را برای کاربران تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. اما یکی از نقاط ضعف این دسته وجود محدودیت‌های زیاد این دسته است.

در واقع کاربر به المان‌ها و ویژگی‌های مجموعه ای که آماده شده است، محدود می‌شود.

برای مثال بیشتر این موتورها، عمدتاً برای ساخت بازی‌های اکشن و راهبردی کاربرد دارند. به همین دلیل تعدادی از شرکت‌ها اقدام به ساخت موتورهایی دارند که به سایر شرکت‌هایی که فعالیت آن‌ها ساخت بازی است، می‌فروشند.

موتورهای زیر در این دسته قرار دارند:

  • Game Maker
  • Torque Game Builder
  • Unity3d

در این دسته کاربران با حداقل مقدار برنامه نویسی و کد زنی روبه رو هستند. به همین دلیل به آن‌ها point and click game engines می‌گویند.

به امید موفقیت‌های روز افزون همه ما

سمیرا اثنی عشری

سمیرا اثنی عشری

ما قصد داریم جامعه‌ی برنامه نویس‌ها را بزرگ‌تر کنیم و با آموزش این دانش به کودکان بتوانیم خدمتی مفید برای این عزیزان داشته باشیم.

دیدگاه بگذارید

5 دیدگاه روشن "انواع موتورهای بازی"

Notify of
avatar
Sort by:   newest | oldest | most voted
سمانه تنگستاني
Guest

عالي بود 👍 لطفا بازم ازين قبيل مطالب بگذاريد مرسي خيلي خوب بود.

trackback

[…] آشنایی بیشتر با انواع موتورهای بازی سازی این مقاله را […]

عباس بادامی
Guest

با سلام استاد گرامی.
مقاله ای بسیار کاربردی و خوبی بود.
موفق و پیروز باشید.

مهدیه بادامی
Guest

باسلام و خداقوت به شما استاد گرامي
مقاله اي که مطالعه کردم واقعا مفيد بود، با آرزوي موفقيت روز افزون براي شما

با تین تک همراه شو :)

[mc4wp_form]