خانه / مقالات / گیمیفیکیشن کاربردی – ۸ نکته مهم در اجرا کردن گیمیفیکیشن برای هر فعالیتی

گیمیفیکیشن کاربردی – ۸ نکته مهم در اجرا کردن گیمیفیکیشن برای هر فعالیتی

 گیمیفیکیشن کاربردی

معرفی هشت نکته مهم و کاربردی در اجرا کردن  گیمیفیکیشن

قبل از ورود به این ۸ نکته در گیمیفیکیشن کاربردی در هر فعالیتی و بیان اهمیت و توضیحات هر یک، جالب است نکته ای را یادآور شویم…

فرق زندگی و بازی این است که زندگی قابل تست نیست!!

منظور ما از واژه گیمیفیکیشن چیست؟

پیشنهاد میکنم، مقاله ۶ اصل پایه‌ای طراحی بازی‌گونه را نیز مطالعه کنید.

منظور از گیمیفیکیشن و یا بازی گونه سازی و یا بازی وار کردن، یعنی؛

هر چیزی که در بازی هست را در دنیای چیزهای مزخرف ( غیر بازی) قرار دهیم

اگر المان‌های بازی را در محیط کار قرار دهیم باعث ایجاد جذابیت می‌شود.

براساس آمار گارتنر، متوسط سن گیمر‌ها (Gamers) حدود ۳۵ سال است و در این تعداد حدود ۴۰% آن‌ها خانم‌ها و ۶۰% آن‌ها آقایان هستند.

دلیل اصلی توجه به گیمیفیکیشن‌:

یکی از دلایل اصلی توجه به حوزه گیمیفیکیشن نسل جدیدی از افراد به نام نسل بازی و یا Game generationها هستند.

ویژگی نسل بازی‌ها چیست؟

گیمیفیکیشن و سکه تین_تک بازی سازی

این نسل برای اینکه به ازای هر کاری که انجام دادند، بازی کردند و سکه دریافت کردند.

در واقع عادت کردند که روزانه تشویق شوند. بنابراین باید هنگام سرکار و یا هر فعالیت دیگری نیز همین صورت باشد و تشویق شوند.

پس نکته مهم اینحاست که؛

نسل G وقتی مشتری ما می‌شوند، باید به زبان خودشان صحبت کنیم.

معرفی ۸ نکته  گیمیفیکیشن کاربردی:

بنابراین هر کاری که در زندگی می‌کنیم باید این ۸ نکته در آن وجود داشته باشد.

 

 گیمیفیکیشن کاربردی - 8 اصل گیمیفیکیشن - تین_تک_ سمیرا اثنی عشری

نکته اول  گیمیفیکیشن کاربردی : meaning

اصل meaning  و یا معنادار بودن یعنی؛

اگر در بازی ای که ساخته می‌شود معنای مشخصی وجود داشته باشد انسان‌ها جذب آن می‌شوند.

برای مثال ممکن است با داشتن آن بازی انسان‌ها خودشان را متعلق به دسته‌ای خاص بدانند.

علامت تاییدمثلا برای چک کردن صفحه wikipedia عده‌ای هستند که مسئول چک کردن، مطالب صفحات منتشر شده هستند.

این افراد نه تنها پولی را دریافت نمیکنند، بلکه به wikipedia چول نیز می‌دهند.

اما چرا؟!؟!

این افراد بر این باور بودند که ما با انجام این کار از دانش بشر حفاظت می‌کنیم.

علامت تاییدمثال دیگر از گوشی آیفون هست؛

چرا خیلی از مردم پول خودشون را جمع می‌کنند تا گوشی آیفون بعدی را بخرند؟

به این دلیل اس که این افراد می‌خواهند در زمره اپلی‌ها قرار بگیرند و نه لزوماَ به خاطر اینکه محصول خوبی هست..

نکته دوم گیمیفیکیشن کاربردی : Acomplishment

اصل دوم Acomplishment  یا دستاورد یعنی؛ گیمیفیکیشن کاربردی - دستاورد گیمیفیکیشن - تین_تک - سمیرا اثنی عشری

اگر قرار است به فردی سکه‌ای داده شود، باید شخص حس کند که استحقاق آن را دارد.

مثلا؛

علامت تایید اگر شخصی وارد ارتش شود و از روز اول به خاطر زنده ماندن او به وی سکه‌ و یا درجه‌ای داده شود، مسخره است…!

یعنی فرد باید یک کاری انجام داده باشد تا افتخار کند که نشان به او اعطا شده است.

 

 

 

درصد بالایی از گیمیفیکیشن‌ها در این حوزه هستند.

البته حوزه Gamification و Pointification را نباید با هم اشتباه گرفت.. در Pointification، کاربر به خاطر سکه فقط فعالیت میکند. اما در گیمیفیکیشن، کاربر باید بخاطر ماهیت کار، فعالیت کند.

 

علامت تاییدمثال دیگری Day in the cloud هست که در آن مسافران هواپیما باید،

پازلی را که روی LCD نشان داده می‌شود را با مشورت یکدیگر حل کنند و هنگامیکه هواپیما به ۱۰ هزار پا می‌رسد، اعلام می‌کنند که کدام هواپیما برنده شده است.

“بنابراین اصل باید کاربران نیز خودشان حس کنند که کار خاصی را انجام می‌دهند”

نکته سوم  گیمیفیکیشن کاربردی: Empowerment

ویژگی سوم Empowerment  و یا توانمندسازی یعنی؛

در بازی‌ای که طراحی می‌شود، خلاقیت کاربر را در نظر بگیرید.

به این معنا که تنها یک حالت ثابت برای برد و یا باخت بازی در نظر نگیرید، اجازه دهید هر کاربر به روشی که خودش پیدا می‌کند بازی را ادامه دهد.

علامت تایید مثلاَ یک دلیل محبوبیت بازی شطرنج نیز همین است:

“حدود ۱۰ به توان ۴۰ برابر تعداد اتم‌های دنیا، حالت بردن شطرنج وجود دارد”

علامت تایید مثال زیبای دیگر سطل آشغالی است که در پارک است، ویدیو زیر را حتما ببینید:

 

 

همانطور که در ویدیو بالا مشاهده کردید، با این کار مردم ترغیب شدند تعداد بیشتری از زباله‌ها را جمع‌آوری کنند.

در واقع هم تفریح و بازی انجام دادند و هم اینکه فرهنگی درون اون جامعه ظهور پیدا کرد.

نکته چهارم گیمیفیکیشن کاربردی: Ownership

ویژگی چهارم Ownership و یا مالکیت یعنی؛

طبق این ویژگی باید در کاری که می‌خواهیم انجام شود حس مالکیت در کاربر به وجود بیاوریم.

مثلا؛ بازی poo را در نظر بگیرید.

کاربر احساس صاحب و مالک بودن poo را دارد. و احساس وظیفه می‌کند که از او مراقبت کند.

داستانک؛

روزی شخصی کوشی آیفون خودش را در تاکسی جا گذاشته بود، و های های گریه می‌کرد… وقتی از او دلیل گریه‌های زیادش را پرسیدند گفت: ” من به خاطر موبایلم ناراحت نیستم!! نگرانم که چه کسی امشب به poo غذا بدهد…

 

در این مقاله به اولین ۴ نکته گیمیفیکیشن پرداختیم، ۴ مورد بعدی را مقاله بعد ادامه خواهیم داد..

پس با ما باشید.

 

به امید موفقیت‌های روز افزون همه ما

سمیرا اثنی عشری

درباره ی سمیرا اثنی عشری

ما قصد داریم جامعه‌ی برنامه نویس‌ها را بزرگ‌تر کنیم و با آموزش این دانش به کودکان بتوانیم خدمتی مفید برای این عزیزان داشته باشیم.

همچنین ببینید

اسباب بازی Fisher-price - کرم صد پا - Caterpillar تین تک - آموزش برنامه نویسی به کودکان - اسباب بازی آموزشی کودکان

اسباب بازی Fisher-price – آموزش کدنویسی به کودکان

معرفی اسباب بازی Fisher-price طبق روال گذشته در این مقاله نیز به معرفی ابزار دیگری …

20 دیدگاه

  1. طراحی مقاله فوق العاده زیبا بود . زیبایی مقاله باعث شد خیلی به این موضوع علاقه مند شوم. با تشکر بابت مقاله خوب و طراحی زیبای مقاله

  2. آینده‌ی آموزش به بازی سازی و گیمیفیکیشن گره خورده است.
    ممنون که در این حوزه ورود کرده‌اید و مقالات خوبی را در سایت قرار می‌دهید.

    زارعی

  3. با سلام و احترام
    مقوله گيميفيكيشن زمينه اي بسيار كاربردي و مهم در امر آموزش افراد بخصوص كودكان دارد كه بايد هر چه بيشتر در جامعه ما به آن توجه شود
    موفق و پاينده باشيد

  4. با سلام
    موضوع جالبی هست که خود من در یکی از پروژه هام بشدت درگیرشم
    موفق باشید

  5. سلام
    مطالب مفیدی را مطرح کردید. در زندگی روزمره بسیار کاربرد دارند. ممنون از شما

  6. بازی سازی باعث وفادار کردن مشتری هم می شود، این به خصوص در بالابردن کیفیت سایت حائز اهمیت است
    ممنونم که به این نکات مهم اشاره فرمودین استاد محترم

    • سلام دوست گرامی
      دقیقاً همینطور است.
      باید در طراحی سایت و قرار دادن مطالب در آن به نوعی با کاربران بازی کنیم تا هم لذت بیشتری از مطالب ببرند و هم اینکه ماندگاری مطالب آموزشی بیشتر شود.
      ممنون از نظر خوبتون

  7. ممنونم از مطالب خوبی که در سایتتون می گذارید بسیار مفید و کاربردی هستند من ازمقاله های خوب شما بسیار استفاده کردم.

  8. مقوله بازي سازي يك مقوله اي است كه اگر افراد در شغلشان( مثلا يك معلم زبان در تدريسش) استفاده كنند بازدهي بالاتري ايجاد مي شود.

  9. با سلام و سپاس از مقاله‌ی بسیار مفید و خواندنی شما
    آشنایی با منطق گیمیفیکیشن به ما کمک می‌کند که بهترین استفاده را از این مقوله در فرایند آموزشی خود داشته باشیم.
    منتظر مقالات مفید دیگر شما هستم.

  10. سلام و روز بخير
    مقالات ارايه شده بسيار خوب و کاربردي بود
    خداقوت ميگم و آرزوي موفقيت روز افزون براي شما دارم

  11. سلام و ممنونم راجع به گیمیفگیشن اطلاعاتی داشتم اما مثالهای شما همه برایم تازه ونو بودند . متشکرم .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *