۶ اصل پایه‌ای طراحی بازی‌گونه – گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن و ۶ اصل پایه‌ای طراحی بازی‌گونه

طبق آمار به دست آمده هر فرد تا سن ۲۱ سالگی به طور متوسط حدود ۱۰ هزار ساعت از زمان خود را مشغول بازی کردن است.

به راستی این میزان زمان سپری کردن برای بازی، واقعا قابل توجه است و زمان کمی نیست.

سن افرادی که بازی می‌کنند تقریبا بین ۹ تا ۴۰ سال است و بعد از این سال معمولا افراد تمایل کمتری نسبت به بازی‌ها دارد.

نکته مهم این است که این سن، زمانی است که افراد به عنوان نیروی فعال و یا آماده فعالیت برای جامعه هستند.

اگر بتوانیم در این مدت زمانی که کم هم نیست در جهت رشد و افزایش میزان دانش افراد جامعه تلاش کنیم، به مراتب مزایای زیادی هم برای افراد و هم برای جامعه و آینده خواهیم داشت.

گیمیفیکیشن

ورود گیمیفیکیشن

موضوع Gamification در سال ۲۰۰۲ برای اولین بار مطرح شد.

در واقع بیان شد که علاوه بر حوزه‌های مثل سخت افزار hardware و نرم افزار software ، حوزه جدید به نام بازی افزار Gameware نیز معرفی شد.

بازی افزار ترکیبی از ابزار‌ها و تکنیک‌هایی است که شرایطی را فراهم می‌آورد تا شخص در یک فرایند بازی گونه فعالیت معینی را انجام دهد.

در این مقاله قصد داریم ۶ مورد از ویژگی‌های ذاتی افراد را معرفی کنیم.

برای طراحی هر محیط بازی‌گونه‌ای توجه به این نکات اهمیت زیادی دارد.

۱ – هر کسی میتواند برنده باشد.

بازی‌ها باید به نحوی طراحی شده باشند که هر فردی با توجه به هر سلیقه و مهارتی بتواند در آن بازی شرکت کند و احتمال برنده شدن در آن بازی را داشته باشد.

در واقع هر فردی حس کند که می‌تواند برنده باشد.

۲-یادگیری در جمع بیشتر از یادگیری از فرد است.

روانشناسی انسان نشان می‌دهد که میزان یادگیری افراد در محیط‌های جمعی بسیار بیشتر از یادگیری فرد از یک شخص می‌باشد.

همانطور که میبینیم در بازی‌های کامپیوتری که همه ما انجام می‌دهیم، معمولا با مشاهده رفتار سایر بازیکن‌ها و یا رقیب، خیلی سریع‌تر و عمیق‌تر تکنیک و یا روشی را می‌آموزیم.

گیمیفیکیشن

بنابراین برای آموزش مهارت و یا یاددادن علم و نکته‌ای تازه به خصوص برای کودکان و نوجوانان قرار گرفتن در جمع و یادگیری از هم نوع‌های خودشان می‌تواند بسیار موثرتر باشد.

برای انجام دادن فعالیت معینی در حین بازی، به هیچ عنوان نیاز به نشان دادن مسیر کامل به کودکان و بازیکن‌ها نیست.

اگر صرفا صورت مسئله واضح و شفاف شود، فرد با مشاهده سایرین مسیر خود را نیز پیدا می‌کند و پیگیر می‌شود.

۳- لذت رسیدن به جایگاه‌ بالاتر

تمام افراد بازیکن تمایل دارند که رئیس خود و یا شخص بالادستی خودشان را به پایین بکشند، یا به اصطلاح آن‌ها را بکشند و رقیب را نابود کنند.

به دلیل وجود چنین ویژگی‌هایی باید در مسیر و روند طراحی بازی‌گونه، سطوح پیشرفت و مرحله به مرحله اجرا شدن بازی را نیز در نظر گرفت.

۴- حس پیروز شدن

هر فرد با هر مهارتی که داشته باشد باز هم حداقل برای یک بار شانس خود را برای موفقیت و پیروز شدن در بازی امتحان می‌کند.

در واقع در بازی‌گونه‌ها، باخت و تمام شدن روند بازی معنای خاصی ندارد و شخص حتی پس از شکست و عدم موفقیت نیز به بازی ادامه می‌دهد و تلاش خود را متوقف نمی‌کند.

همین امر باعث می‌شود که تمام افراد ( چه افراد سازمانی، چه کودکان در مدارس و هر گروه دیگری) تمایل به ادامه بازی داشته باشند و به نوعی درگیر روند بازی شوند.

نمونه مشابه این امر در ایران، کنکور جوانان است.

دانش آموزان حتی اگر مطالعات زیاد و تلاش زیادی هم نداشته باشند باز هم در کنکور شرکت می‌کنند و شانس خودشان را برای ورود به دانشگاه امتحان می‌کنند.

۵ – اطلاع از موقعیت فعلی و مسیر راه

برای بازیکنی که در فرایندی قرار گرفته و می‌خواهد در مسیری خودش را جلو ببرد و بالا بکشد باید جای فعلی خودش را به او نشان دهیم.

او باید بداند تا مقصد چقدر فاصله دارد و در واقع چه مطالبی را می‌داند و چه مطالبی را هنوز نمی‌داند.

گیمیفیکیشن

۶- یافتن هم تیمی مناسب

یکی از نکات بسیار مهم در روانشناسی انشان‌ها این است که افراد در اکثر مواقع تمایل دارند با هم سطح خودشان فعالیتی را انجام دند.

در قدیم بیشتر گفته می‌شد برای داشتن تیمی قوی بهتر است افراد قوی و افراد ضعیف در کنار یکدیگر مشغول به فعالیت باشند.

اما این کار نه تنها باعث موفقیت نخواهد شد بلکه افراد ضعیف نیز با قرار گرفتن در کنار افراد قوی تر احساس خوبی نخواهند داشت.

افراد ضعیف با افراد ضعیف و افراد قوی با افراد قوی ارتباط بهتر و مؤثرتری برقرار می‌کنند.

این نوع گروه‌بندی را گروه‌بندی عادلانه می‌نامیم.

برای درک بهتر این قضیه بهتر است کودکی و دوران دانش‌آموزی خودتان را بیاد بیاورید.

زمانی که تکلیف و یا فعالیتی در کلاس مدرسه را انجام نداده بودیم،

به دنبال هم کلاسی‌هایی می‌گشتیم که آن‌ها هم تکالیفشان را انجام  ندادند. حتی زنگ تفریح هم با همان افراد می‌گذراندیم تا احساس بهتری داشته باشیم.

در این مقاله ۶ نکته و ویژگی در مورد بستر‌های بازی‌گونه معرفی و توضیح داده شد.

دقت به این نکات برای طراحی هر بستر لازم و ضروری است.

به امید موفقیت‌های روز افزون همه ما

سمیرا اثنی عشری

سمیرا اثنی عشری

ما قصد داریم جامعه‌ی برنامه نویس‌ها را بزرگ‌تر کنیم و با آموزش این دانش به کودکان بتوانیم خدمتی مفید برای این عزیزان داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     

با تین تک همراه شو :)